úterý 10. února 2015

Jazykové jednohubky: Pořádná porce jazykových zajímavostí

,,Nechť již hříšné saxofony ďáblů rozzvučí síň úděsnými tóny waltzu, tanga a quickstepu." Jaké tajemství ukrývá tato věta? Než si to vygooglíte (pokud to nevíte), prozradím vám i další tajemství, které jsem objevila při čtení Jazykových jednohubek. Zjistila jsem, že žádné ze slov není ošoprstané, slova jsou totiž živá a jsou živá i po staletích. A v tom je jedno z mnoha kouzel slova. Zato kniha Jana Táborského bude brzo dosti ošoprstaná...


O jazyce vědecky i s nadhledem


Snad každý milovník našeho jazyka by si měl tuto úchvatnou knížku pořídit do své knihovny. Možná znáte oblíbenou facebookovou stránku Jazykové zajímavosti. Pokud ne, musíte ji okamžitě lajknout: https://cs-cz.facebook.com/jazykovezajimavosti, jinak vám zaručuji, že přicházíte o pořádnou porci jazykových zajímavostí. Právě touto facebookovou stránkou je inspirována kniha Jazykové jednohubky, která obsahuje tři sta sloupků o těch nejzajímavějších tématech z našeho mateřského jazyka. Stručné, vtipné, odborné. To jsou slova, která vystihují každý z těchto jazykových sloupků.

Jejich autorem je Mgr. Jan Táborský, který vystudoval obor český jazyk a literaturu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, kde pracoval jako asistent, vedl semináře a přednášel. (Škoda, že už tam nyní nepůsobí, určitě bych si s ním nějaký předmět zapsala!) Své znalosti si poté rozšířil i během působení v Ústavu pro jazyk český Akademie věd ČR. Další praxi získal na několika redakčních místech. A dokonce spolupracuje i s Českou komorou tlumočníků znakového jazyka. V současnosti vede agenturu Syntagma a přednáší v kurzech češtiny pro Čechy.

Slovní zásoba, současná a historická, nejrůznější idiomy, původy slov, pravopis i skrytá poslání, to všechno naleznete v jednohubkách. Nejvíce jsem na stylu psaní oceňovala skloubení vtipu a odbornosti. Precizní práce s Jungmannovým slovníkem, etymologickými slovníky, slovníky frazeologie a idiomatiky a mnoha dalšími, je opravdu pozoruhodná. V tomto ohledu jsem docenila i soupis použité literatury, která skýtá mnoho tipů pro další jazykové bádání.


Mezi mé kratochvíle patří čtení Jazykových jednohubek


Mám nutkání zde vypsat několik hříček, které mě zaujaly, mám nutkání citovat celé sloupky, ale to samozřejmě nemohu. Budete si muset Jazykové jednohubky sehnat a ocenit jejich velkolepost sami. Stále ještě váháte? Tak já vás přeci jenom trochu navnadím. Víte, jaký je výklad původu slova kabrňák? A co říkáte na takovou neuctivou větu: ,,Chcačky nechcačky, musíme jít,", pobavila vás? Mě rozhodně! A co význam slova koníček? A víte co? Já budu místo hobby a koníček užívat už jenom kratochvíle. Zní to tak poeticky... A jak to bude vlastně s tím pravopisem? Dá se zrušit nadobro ,,n" v zájmeně mně a bude výraz bysme spisovný? A... A už moc blblám.

Jak vidíte, s jednohubkami získáte spoustu znalostí o českém jazyce, ale zaručeně se vám dostane i mnoho moudrosti. Na Janu Táborském je znát, že má nejenom hluboké vědomosti z bohemistiky, ale má také skvělý všeobecný přehled: historický, kulturní i politický. Nemohu si odpustit i další pochvalu směřovanou k autorovi, která se týká sloupků o znakovém jazyce. Vzhledem k mému studovanému oboru mě to velice potěšilo a jsem ráda, že se opět více lidí dozví, že znakovanou češtinu nelze zaměňovat za český znakový jazyk, že považovat někoho za hluchoněmého je dnes nekorektní (dokonce urážlivé), nebo že i jazykověda se může dostat do zákona, například v podobě zákona o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob.


Závěrem


Tak si myslím, že jsem vás musela navnadit až až! A nemusíte se autora vůbec bát, ačkoliv je to jazykovědec. Upozorňuje sice na nešvary, ale nepovyšuje se, nabízí své názory, ale nevnucuje je. Často naopak nechává své čtenáře zamyslet se individuálně. Je tolerantní k současné češtině, lidem i chybám. Uznejte. Jazykové jednohubky zkrátka musíte mít. Věřte, že je nedáte ještě dlouho z ruky. A přesně proto budou ošoprstané.

,,Jazyk máme nejen pro komunikaci, ale také pro radost."
Pavel Eisner

Mé hodnocení:






Podrobnosti o knize:
JAZYKOVÉ JEDNOHUBKY
Jan Táborský
vydalo nakladatelství ZONER software, a. s.
v roce 2014
vydání 1.
184 stran

8 komentářů:

  1. O téhle knížce jsem nikdy neslyšela, ale po přečtení recenze si ji určitě musím někdy pořídit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doufám, že kniha potěší stejně jako mne. :-)

      Vymazat
  2. Moje peněženka ti tedy moc pěkně děkuje :D Jazykové hrátky mám moc ráda! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peněženka určitě nebude litovat! :-D

      Vymazat
  3. Domnívala jsem se, že taková kniha existuje, ale přesně jsem to nevěděla. Díky za pěknou recenzi, vážně uvažuji o koupi této knihy :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není zač, jsem ráda, že se recenze líbila. :-)

      Vymazat