úterý 25. února 2014

Komiksový Kafka nenadchne, ani neurazí

Dlouho jsem se rozhodovala, zda si komiksové vydání zakoupím. Nikdy jsem žádný komiks nečetla, takže to měla být má první zkušenost. Původně jsem byla pevně rozhodnutá, že se vrhnu do komiksového Procesu, protože jsem přečetla knihu. Nakonec jsem ale přece jenom sáhla po Zámku, který jsem nečetla, což by řada z vás možná neudělala, ale přináším vám tak čistý pohled na komiksovou adaptaci neméně slavného románu, jehož autorem je Franz Kafka.



Komiks Zámek podle stejnojmenného románu Franze Kafky adaptoval spisovatel, dramatik a překladatel David Zane Mairowitz, který již společně s výtvarníkem Robertem Crumbem vydal ilustrovanou biografii Franze Kafky. Mezi jeho divadelní hry patří i dramatizace Kafkova Procesu. Důležitým člověkem, který se na komiksu podílí je bezpochyby výtvarník. Komiks Zámek nakreslil český zpěvák, textař, skladatel a především tedy výtvarník Jaromír Švejdík alias Jaromír 99, který je známý jako autor komiksové trilogie Alois Nebel.

Než se dostanu ke svému hodnocení, určitě je na místě nastínit příběh. Nejzajímavější na celém příběhu je jeho řada možných interpretací stejně jako například u Procesu, což je dáno také tím, že je dílo nedokončené. Hlavní postavou je zde zeměměřič K., ale možná se za zeměměřiče jen vydává. K. přijíždí do vesnice a snaží se spojit se Zámkem, aby zjistil více o své práci. Chce kontaktovat především nejvyššího zámeckého úředníka Klamma, kterého ale nikdo nikdy neviděl. Během svého marného bádání prožívá také milostný vztah s Frídou. ,,Zámek je často vykládán jako zobrazení slepé, totalitní byrokratické mašinérie, která pevně svírá zasněženou vesnici, v níž se příběh odehrává. Ale podobně jako u mnoha kritických výhrad proti Kafkovi, i tento výklad je irelevantní." píše v úvodu D. Z. Mairowitz.


Ztracená mezi ilustracemi


A jaký tedy komiks je? Abych pravdu řekla, měla jsem dost problém orientovat se v kreslených postavách, často jsem nevěděla, kdo je kdo, občas jsem si nebyla jistá, zda se jedná o K. nebo o sluhu. Je nutné si uvědomit, že příběh je velmi náročný a pokud vám je nabídnut pouze v krátkých citacích, je to ještě horší. Často jsem také nezpozorovala, že se příběh přesunul do jiné roviny (kdy někdo něco vyprávěl a vložil tak další příběh do příběhu) a když se příběh přesunul zpět. Jsem si jistá, že člověk, který komiksy čte, nebo už nějaký komiks přečetl, by se s takovým problémem pravděpodobně nesetkal. Musela jsem si na tento styl zvyknout a na začátku jsem se dosti vracela k předchozím stránkám. Vzhledem k tomu, že jde o komiks a kniha je opravdu rozsáhlým dílem, vynechanými částmi občas příběh ztrácel návaznost.

Abych ale nemluvila jen negativně, musím především pochválit odvahu zpracovat tento příběh do komiksu. To určitě není nic jednoduchého, pokud máte omezený počet prostoru a musíte ,,vypíchnout" to nejdůležitější, aby byl příběh s ilustracemi čtenáři jasný. Ještě musím podotknout, že se jedná o zakázku jednoho vydavatelství, které se zaměřuje na adaptace literární klasiky. Komiksu samozřejmě dominují kresby. Osobně jsem byla s černobílým provedením velmi spokojená. Z této stránky nemám co vytknout. Jaromír 99 si krásně hraje s černou a bílou barvou, se světlem a stínem, zachovává reálnou podobu postav. Celá obálka vypadá moc hezky a vyzdvihuje tak především svůj tajemný obsah.


Je nutné znát knižní předlohu


Musím se přiznat, že jsem pravděpodobně udělala chybu, když jsem si komiksový Zámek koupila bez přečtení knihy. Bohužel se mi občas mezi ilustracemi vykrádal smysl děje, který by se určitě nevykrádal člověku, který knihu četl. Ničeho ovšem nelituji. Možná jen toho, že jsem neměla z komiksu takový zážitek, jaký bych mít mohla. Myslela jsem si ale, kdybych knihu přečetla, že by mě mohly kresby zklamat. Pevně ale věřím, že komiksové adaptace klasické literatury nejsou vůbec špatným nápadem, neboť mohou tak otevřít dveře lidem, kteří nechtějí číst několikastránkové knihy. Škoda jen, že se tím v podstatě vytratí smysl literárního díla, které je primárně určeno ke čtení v jeho nezměněné podobě. Na druhou stranu může být komiks užitečný pro lidi, kteří mají nějaké problémy se sáhodlouhým čtením.

V nejbližší době se určitě komiksy číst nechystám, ale jak jsem napsala, zkušenost s komiksovým Kafkou mě nemrzí, naopak jsem dostala obrovskou chuť si Kafkův Zámek přečíst nepochybně v té nejlepší podobě - knize jak se patří.

Poznámka na konec: Jaromír 99 je také autorem nového hudebního projektu Kafka Band, skupiny, která vznikla právě díky komiksu. Poslechněte si píseň:



Mé hodnocení:



Podrobnosti o knize:
Franz Kafka
David Zane Mairowitz
Jaromír 99
ZÁMEK
vydal Labyrint
v roce 2013
vydání první

Žádné komentáře:

Okomentovat