neděle 18. května 2014

Ústřičkova smutná smrt: Burtonova bizarnost baví

Dnešní recenze se bude týkat básnické sbírky z jednoho tragikomického světa. Soubor skvělých 23 básní a neobvyklých ilustrací nese název Ústřičkova smutná smrt a jiné příběhy. Autorem je Tim Burton, známý především jako režisér nespočtu úspěšných filmů jako je například Střihoruký Edward, Mrtvá nevěsta Tima Burtona nebo Alenka v říši divů. Právě Burtonova představivost, extravagantnost a celková bezrozměrná fantazie, si našla řadu příznivců nejen mezi diváky, ale i mezi čtenáři.


Když se spojí komika s melancholií


Ačkoliv vám přečtení básní nezabere ani hodinku, skvělý zážitek vás rozhodně nemine. Fantazie není zrovna mým nejčtenějším žánrem, ale Burtonova poezie mě nadchla hned prvními verši. Kdo zná nějaký animovaný film Tima Burtona, určitě nebude překvapený, že hrdinové jsou nejen podivuhodní, ale především jsou tragickými postavami svého vlastního osudu. Nešťastné životy jsou zde na druhou stranu pojímány humorně. Nejedná se ale o výsměšný humor. Je sice nelítostný, ale i přesto bych ho označila za typ ,,chytrého humoru", který čtenáře zkrátka neurazí. Důležitou součástí knihy jsou také úžasné ilustrace Tima Burtona, které doplňují představivost každého čtenáře.

Sbírka obsahuje takové dva typy básní. Básně krátké, které jednoduchým stylem hodnotí trudnou skutečnost postavičky. A básně delší, v kterých se obvykle setkáváme s narozením, či vznikem podivuhodného hrdiny, a sledujeme jeho osud až k jeho nezdárnému konci. Je zajímavé, že do jejich životů vstupují obyčejní lidé, tedy lidské postavy, které mají na jejich smrti podíl. Člověk je zde zobrazován jako posměvačný, škodolibý prospěchář. Myslím si, že pokud nám chtěl Burton předat, kromě pobavení, nějaké mravní ponaučení, pak je to právě o zlomyslném lidském jednání. Většinou jde tak o odlišnost bizarního dítěte od rodičů.


Překlad vs. originál


Atmosféra příběhů je ale celkově nepopsatelná a určitě stojí za přečtení. Ústřičkovu smutnou smrt jsem si koupila v elektronické podobě, a tak jsem byla ošizena o barevné provedení ilustrací. Jedná se o 2. vydání (2013), které přeložil Richard Podaný. Myslím si, že se zhostil své práce dobře, protože verše nepůsobí vynuceně a v žádném příběhu mi nic nechybělo. Ale těžko mohu dál hodnotit, či kritizovat, když jsem nečetla originál. U mnohých čtenářů se překlad nevyhnul ostré kritice, ale je třeba mít na vědomí, že rozdílný jazyk = rozdílná interpretace světa... a tak pevně doufám, že se Richard Podaný přiblížil originálu co nejvíce. 1. vydání (2006) přeložila Michaela Šmejkalová, ale podle zdrojů (sama jsem toto vydání nečetla) nebylo moc kvalitní. Určitě se přikláním k názorům většiny čtenářů, že by nebylo od věci, aby podobné básnické sbírky vycházely dvojjazyčně.

A nakonec krátká ukázka:



Mé hodnocení:




Podrobnosti o knize:
Tim Burton
ÚSTŘIČKOVA SMUTNÁ SMRT A JINÉ PŘÍBĚHY
vydalo nakladatelství Dybbuk
v roce 2013
vydání druhé
počet stran 128

15 komentářů:

  1. Tim Burton je proste zvláštny človek :) Ja som videla všetky jeho rozprávky a milujem ich ! Sú trošku morbídne, ale za to originálne :)
    A tá ukážka stojí zato heh :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neviděla jsem sice všechny, ale je pravda, že mě většina hodně zaujala. Například animované filmy vůbec nemusím a dalo by se spočítat na jedné ruce, kolik jsem jich viděla. Jeho animovaná tvorba má ale úplně jiný rozměr a rozhodně mě zaujala. :-) Ta ukázka je skvělá, ale nejdokonalejší jsou ty delší básničky. :-)

      Vymazat
  2. Ja som to nedávno čítala :) Bola to úžasná knižka, veľmi vtipná :) Neskutočne sa mi páčila. Mala som to prečítané tak za desať minút a bolo to výborne strávených desať minút :D Dokonalá knižka, no :3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám stejný názor na výborně strávený čas, i když opravdu krátký, stojí to za to. :-)

      Vymazat
  3. Doporučuji tento článek. Je tam i srovnání prvního a druhého vydání právě u Chlapečka s hřebíčky v očích. A ten rozdíl je pro mne velký.

    http://www.komiksarium.cz/index.php/2013/12/ustrickova-smrt-uz-neni-tak-trudna-basne-a-kresby-tima-burtona-vychazeji-znovu/

    Jinak na tuhle knihu chci napsat recenzi už asi tři měsíce, ale myslím, že to odložím :-) Jinak moc hezká recenze. A ta kniha je úúúúúúúúžasnáá!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tento článek jsem také četla. :-) Děkuji za pochvalu a budu se těšit na tvou recenzi. :-)

      Vymazat
  4. Vypadá to fakt vtipně, pokud je papírová verze, vím, kdo by z toho měl radost :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Můžu se zeptat na zdroj e-knihy? :) Nevím, jestli se vyplatí mít doma papírovou verzi, tak bych možná zainvestovala do elektronické... :) Každopádně po Ústřičkovi pokukuji už nějakou chvíli!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Knihu jsem si objednávala z knihkupectví KOSMAS a nyní mají dokonce i narozeninovou slevu 20%, takže ji tam seženeš za 80 Kč. :-)
      https://www.kosmas.cz/knihy/189958/ustrickova-smutna-smrt-a-jine-pribehy/

      Vymazat
  6. Zrovna dneska jsem si tuhle knížku hledala na stránkách knihovny a hned příští týden si pro ni zajdu :) V červnu jsem byla na výstavě obrázků Tima Burtona a mám dojem, že tenhle chlapík je nadaný snad ve všem :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta výstava určitě byla nezapomenutelná! :-) Já jsem od toho neočekávala vůbec nic, prostě jsem si chtěla jen přečíst nějakou moderní poezii a byla jsem z toho naprosto nadšená. Burton je geniální. :-)

      Vymazat